Saturday, 2 July 2011

CBR250R 2011 -motosikal

Selamat pagi semua!
Hari ni aku nak cakap pasal motor pulak.
Aku ni memang gila motor.
Mat motor la katakan.
Tapi aku ni bukanlah MAT REMPIT a.k.a SAMSENG JALANAN.

Ni la motor yang aku cakapkan tu.



























Ni spec yang aku dapat dari internet.
Aku malas nak translate jadi Bahasa Melayu.
Pandai pandai korang la nak paham macam mana.

Manufacturer Honda
Also called MC41
Model year 2011–
Assembly Thailand and India
Class Sport bike
Engine 249.5 cc (15.23 cu in) single cylinder four-stroke, 4 valves, liquid cooled, counterbalanced, PGM-FI
Bore / Stroke 76.0 × 55.0 mm (2.99 × 2.17 in)
Compression ratio 10.7:1
Top speed 87 mph (140 km/h)
91.2 mph (146.8 km/h)
Power 23.7 hp (17.7 kW) @ 9,900 rpm
21.9 hp (16.3 kW) @ 8,500 rpm
Torque 12.7 ft·lb (17.2 N·m) @ 7,400 rpm
14.65 ft·lb (19.86 N·m) @ 6,750 rpm
Ignition type CDI
Transmission Wet multiplate clutch, constant mesh 6-speed, chain drive
Frame type Steel twin spar diamond, engine stressed
Suspension Front: Non-adjustable 37 mm telescopic fork
Rear: Pro-link swingarm, single shock with 5-way preload adjustment
Brakes Single hydraulic disc front and rear. Optional combined brakes with ABS
Tires Front: 110/70-17M/C
Rear: 140/70-17M/C
Rake, Trail 25ยบ, 95 mm (3.7 in)
Wheelbase 1,370 mm (54 in)
Dimensions L 2,035 mm (80.1 in)
W 720 mm (28 in)
H 1,125 mm (44.3 in)
Seat height 780 mm (31 in)
Weight 153 kg (337 lb) (non-ABS) (dry)
161 kg (355 lb) (non-ABS), 165 kg (364 lb) (ABS) (claimed)
166 kg (366 lb) (ABS) (wet)
Fuel capacity 13 l (2.9 imp gal; 3.4 US gal)
Fuel consumption 4.1 L/100 km (69 mpg-imp; 57 mpg-US)
4.16 L/100 km (67.9 mpg-imp; 56.5 mpg-US)
Turning radius 2.5 m (8 ft 2 in)


Apa yang aku rasa pasal motor ni?
Bagi aku motor ni tak ok.
Kenapa?
Pertama, dia cuma pakai 1 silinder (1 piston)
Kedua, riding position dia sangat mengarut.


Kalau nak mula berjinak jinak dengan superbike ni tak payah la beli motor ni.
Mengarut ja.
Baik korang beli Kawasaki Ninja 250R.
Lagi elok + 2 silinder + kuasa yang lebih.
Reka bentuk dia bagi aku memang boleh tahan buat kali pertama mata memandang.
Kali kedua tu aku dah mula menyampah.
Honda pakai design yang sama ja dalam waktu terdekat ni.
Dari VFR1200 sampai ke CBR600F 2011 ni.
Semuanya hampir sama.
Cuba korang tengok Kawasaki.
Design dia berubah rubah setiap 2 tahun (dalam pemerhatian aku lah).
Yang paling tak boleh belah adalah enjin dia la.
Satu piston?
Baik korang beli RXZ ja.
Lagi bagus.
Tapi risiko nak kena curi tu korang jangan tanya la.
Sedangkan superbike pun kena curi.
RXZ ni jangan tanya lah.


Overall motor ni aku bagi 4/10 sebab aku sangat sangat tak suka motor ni.
Sekian.

No comments:

Post a Comment